Sidor

torsdag 27 mars 2014

klä in anslagstavlor























Hej! först och främst ber jag om ursäkt, igen, för alldeles för mycket frånvaro. Men ni får gärna kommentera och hojta till ibland, sånt ger verkligen motivation och energi. Annars känns det lite som om jag lägger en massa tid på att göra inlägg och ingen ser det ändå.
Iallafall. Här kommer en liten DIY som är superduper enkel, att klä in anslagstavlor i tyg. Jag har en liten anslagstavle- obsession, har två stycken i mitt rum, två i köket och mamma och Thomas har båda fått varsin. Men det är bra med anslagstavlor. Man kan göra små moodboards med utskrivna bilder/vykort/band etc eller sätta upp alla viktiga papper och scheman. Jag har också löst världens bästa smyckesförvaring genom att nåla upp allt på en anslagstavla. Och klär man in anslagstavlan i ett snyggt tyg måste man inte ha den till något praktiskt alls.

Du behöver inte mycket:
-en anslagstavla
-ett fint tyg som är ca 10 cm längre och bredare än anslagstavlan
- en häftapparat och sax

Proceduren är rätt enkel faktiskt. Först stryker man tyget om det har några veck, för sedan är det för sent och vecken går kanske inte enbart bort genom att spänna på tyget. Börja med att häfta fast tyget i en kant av träramen. Häfta ganska tätt, så att inte tyget spänns olika mellan häftstiften. Se till att mönstret sitter rakt. Sedan häftar man motsatt kant. Se till att spänna tyget, men kom också ihåg att tyget ska kunna spännas på tvären också, så överdriv inte. Kom också ihåg att det blir snyggast när mönstret är rakt i både över- och underkant, spänn därför bara så mycket så att mönstret blir rakt.
När man har gjort långsidorna spänner man tyget i kortsidorna. Det viktigaste här är som sagt mönsterpassningen. Det blir extra pluspoäng om mönstret är centrerat, men inget måste såklart. 

I hörnen får man vika till tyget så att det inte blir klumpigt. Det är svårt att föklara men jag brukar använda liknande tekniker som vid present-inslagning, och säkra allt med häftstift.

 Klart! Jag gjorde två stycken i den här vevan, med två olika libertytyger jag köpte på Tygverket i höstas. Den här blommiga ska vara i köket. Jag köpte lite till utav det här tyget, som jag tänkte sy en cirkelkjol till sommaren i.

Den andra anslagstavlan är i det här fantastiska jugendtyget. Jag gjorde den till Michael och Thomas rum, och den tjänar bra som underlag för kalasinbjudan och teckningar. Men, det här tyget är så vackert att man kan ha det helt för sig. Man måste inte fylla den här anslagstavlan. Och jag kom på att anslagstavlor är ett utmärkt sätt att låta ett fint tyg bli ett stycke dekoration på väggen. Förut tyckte jag att man bara skulle ha enfärgade eller diskret mönstrade tyger till anslagstavlor, men jag måste säga att har man redan en enfärgad vägg (eller ännu värre-vit (är inte mycket för vita väggar just nu, no offence, är trött på stilen i varenda inredningstidning som finns)) så kan lite mönster vara välbehövligt.
Förresten, såg precis att Sofia från Mokkasin gjort samma sak och pysslat blommiga liberty anslagstavlor- vad ska man säga, great minds think alike!