Sidor

torsdag 18 september 2014

bladmönster - före/efter

I våras tapetserade jag om mitt rum på Kinglöt. Tapeten jag hade innan vill jag inte uttrycka min kritik allt för hårt för- med tanke på att inblandade i utväljningsprocessen till den kan bli sårade. När den tapeten valdes och jag var ca 4 år så var jag redan besviken, men då för att jag ville ha den rosa versionen- så vi lämmnar det här obekväma ämmnet med tapetskritik och nöjer oss med att jag inte älskar den.
Här i allla fall en före-bild på den gula rostapeten och en del av mitt (och Thomas) rum.

Och en annan vy. Det syns inte på bilden, men här var min byrå mitt emot min säng en klumpig ful hemmnes från ikea.
Sedan påbörjades arbetet med att tapetsera om. Steg ett var att övertala pappa. Han var inte helt inne på planen till en början, så från det att jag fick idén tills vi började tapetsera tog det ca ett år. Vilket jag tyckte var segt då, men nu är jag väldigt glad att det tog sin tid. Jag hade några halvbra tapetförslag, bl a denna från borås tapeter, vilken i och för sig är väldigt snygg, men inte alls passar här. Det var först i februari när jag var på antikmaässan och såg de vackra tapeterna från Lim och Handtryck som jag hittade den rätta tapeten, bladmönster, och då gick det väldigt fort att få pappa på min sida och för tapetseringen att sätta igång. Så moralen ur denna saga är att låta sådana här saker ta tid- en bra idé/projekt måste få mogna lite så att man fattar ett bra beslut.

Och här har vi det färdiga resultatet. Jag är supernöjd med hur det blev. Jag tycket att mitt rum är rätt stort och med den här tapeten blir det mer slutet, väggarna kommer närmare (på ett bra sätt, inte som i Star Wars ;). Jag tog även bort mitt nattygsbord, det var en möbel för mycket, och bytte ut min skrivbordslampa. Det enda i det här hörnet jag inte älskar är stolen, men om ni läst stycket ovanför så förstår ni att det också får ta tid. Sedan har jag lärt mig många nya perspektiv och sätt att möblera på på Svenskt Tenn så jag får se hur jag gör med möbleringen, jag gillar visserligen hur det är här men mitt rum är inte färdigt, det kanske det aldrig blir.

William Morris kudden köpte jag på Whightwick.



En sak som inte syns på bilden är naturen utanför, men den finns och är grön och skogig så det här rummet blir lite uterum.




Byrån är också ny/gammal.
Ibland är vita väggar väldigt fint, men jag kan intyga att dessa tapeter är underbara att somna till. Josef Frank sa att man blir klar med en enfärgad yta mycket fortare och mer orolig sen, och det ligger verkligen något i det. De är inte alls så virriga som man kan tro, tvärtom.
Vad tycker ni?