Sidor

onsdag 10 september 2014

Retrospektiva sommarinlägget

I somras bloggade jag inte så mycket, det är konstigt, man tror att man ska hinna så mycket mer när det är sommarlov men då är det det sista man vill göra att sitta framför en datorskärm. Men med den nya back-to-school energin jag får varje höst så blir det nya krafter här också. Innan vi kastas in i hösten däremot vill jag summera lite utav min sommar här, så jag kan bli klar med den.

Sommaren var ju riktigt varm, ibland för varm, men om ni minns så verkade det lite som om den tänkte utebli i början, när temperaturerna kämpade för att hålla sig tvåsiffriga och det var både tjocktröja och jacka som gällde. Promenader på Kinglöt är i alla fall inget årstiderna sätter gräns för.

Det var midsommar och jag testade ett nytt recept på räktårta som jag var mycktet skeptisk till i början men efter att ha smakat var det fastställt att det ska bli ett årligt inslag på midsommarbordet.
OBS pappa piffade till tårtan så här fint, om någon undrade vart jag fick allt ifrån ;)

Vi reste inte utomlands något i sommar, för Martin jobbade och jag gjorde en massa praktiker (men desto mer resande blir det i höst). Istället förlitade vi oss på vår Sverigesemester, som numera blivit en tradition. Detta året bar det av mot Uppland, ett landskap jag faktiskt bor i den största delen av året. Stockholm stod dock inte på listan med platser vi skulle se, utan istället flera bruk, Linnés Hammarby, Örbyhus mfl. Jag ska knåpa ihop ett litet inlägg om Uppland, så får ni veta mer. Här är i alla fall Stömsbergsbruk, som var super sömmnigt (vi kom en dag då allt var stängt). Det var dessutom sista dagen på resan, och jag kände mig lite vemodig, men kunde inte låta bli att häpnas över denna vackra fabriksbyggnad. När fabriker också får vackra detaljer <3

Lite badande hann vi också med, obligatoriskt i den värmen som var även om jag egentligen är en riktig badkruka.

I tre veckor praktiserade jag på den här flotta platsen.

Nämligen på drottningholms slottsteaters kostymateljé. Det var mycket intressant, inblicken jag fick i produktionen av operan Mitridate var fantastisk. Dels att se (och hjälpa till!) hela arbetet med Kostymerna, från skisser till de otroliga kostymerna som nöps i, togs in, kortades etc efter provningarna. Dels hela arbetsplatsen, människorna, känslorna, skvallret. Jag fick två biljetter till genrepet och att se allt på plats och veta så mycket (och ändå så lite) bakom gjorde det till en föreställning jag aldrig kommer glömma.



Paljettspetsen på de här kjolarna tog massvis med tid att sy och sedan bestämde sig kostymdesignern för att ingen har en glittrig kjol när de dragit ut i krig och de fick hänga kvar här. Men så är det med teater.

En kväll när jag gick på Sveavägen överraskades jag av att hela gatan var full med gamla bilar. Det var en rätt märklig känsla, som att gå i någon gammal film. Jag fotograferade mina favoriter och tittade på tjusiga människor klädda som på 50-talet. Folk satt lite halv campande på gatan bredvid sina blankpolerade bilar eller körde Sveavägen upp och ner i sina hemmabyggen med musiken på hösta volym. Luften var avgasstinn och stämningen mycket familjär.

Jag besökte Grönsöö slott som hade den finaste paviljongen.

Det plockades dikesbuketter.

Och pluggades körteori. Inte min favoritdel med hela få körkortsförberedelserna, men det måste göras. Såklart gör jag onödigt mycket anteckningar.

Sedan började jag min andra praktik på Svenskt Tenn. Jag älskade det. Jag fick bl a göra ett eget inredningsförslag. Mitt skrivbord var organiserat och sedan skulle jag välja textilier och tapeter så pang så såg det ut såhär. William Morris och Josef Frank.

Jag fick också hjälpa till med utställningen. Kvinnan bakom de här montrarna har även skrivit boken till höger. Hon är över åttio, expert på stenar snäckor och Josef Frank. Montrarna förenade dessa så fint. Precis som man vill vara vid 80, expert på sådana saker och bokaktuell i de högre tyngdlyftarklasserna.

Det var det för den här sommaren, nu gäller det att blicka framåt mot hösten. Den kommer bli intensiv men bra.