Sidor

söndag 1 mars 2015

Mars


klicka på bilder för länk

Ny månad - nya mål!

-Stora grejen den här månaden är schriftliches Abi, Proven med stort P. Man får välja (med vissa krav) vad man skriver abi i, och jag har valt matte (min bästa naturvetenskap. Det andra alternativet hade varit fysik. Ha!), tyska (obligatoriskt) och svenska (enklast ju). Så första veckan blir mycket plugg. Andra veckan kommer jag ha en massa ledigt, när andra skriver abi i fysik/samhälle/etik. Mer ledigt än jag haft på evigheter. Vet inte vad jag ska göra med all den friheten. 

-Men ni ser ju, jag har plötsligt bestämt mig för att göra annat än plugga. Annat än plugga och slösa 80% av min tid på mobilen, dvs. Har tröttnat på "jag har så mycket med skolan" som legitim ursäkt till att inte göra grejer. Som att blogga. Så jag ska blogga mer. Wihåå. Risken att jag tröttnar, tycker att jag dragit för mycket över huvudet och går tillbaka till skol-ursäkten är enorm, så det är upp till er att berätta för mig att jag inte skriver ut i intet. Kommentera, läs, berätta för andra om min blog och framför allt berätta för mig att ni finns, annars som sagt, jag känner mig själv, så kommer jag ifrågasätta poängen med denna tidsinvestering.

-Sedan kan det vara bra att använda en del av min sällsynta fritid till att måla och teckna. Ligger mkt efter i producerandet av arbetsprover.

-I början på sportlovet var jag på reträtt (=katolskt Gud-helg ;) och det var så bra. Fick mycket ny energi och inspiration till mitt andliga liv, att vara en bättre människa etc. Kom på en del föresatser som jag ska försöka hålla. Det är ju fastan under hela mars och jag känner faktiskt att jag har en plan den här gången. Jag tror att det är viktigt att inte se fastan som en jobbig period då man ger upp en massa saker för att lättat återgå till allting efter påsk. Istället är det en tid då man jobbar på att förbättra olika saker, att gå upp två trappsteg, för att efter påsk få kunna vila på trappsteget (och oundvikligen falla tillbaks ett steg, sedan är det bara att börja om på nytt).

Försöker begränsa det till det här, så att det också blir gjort och mindre överväldigande, allt annat går under kategorin "bonus".