Sidor

torsdag 9 april 2015

april



hej!

Dags för det monatliga inlägget, (förhoppningsvis blir det fler), här en liten april-update. Såklart har jag helt galet mycket att göra just nu, (abi) det är därför jag prokrastinerar med att blogga. Det är konstigt med stress, jag hatar att känna mig stressad och önskar att jag kunde eliminera all stress ur mitt liv (läs: skolan), men ändå är det är jag är som mest stressad som jag får energi och ideér till andra saker (som att blogga). Det är också för det mesta bara under stress som jag får saker gjort. Det betyder inte nödvändigtvis att stress är bra, men jag borde klura ut ett sätt att dra nytta av det goda effekterna av stress.

Nog om det. Senast skrev jag lite om mina mål för mars, ungefär hälften uppnådes och en del inte, men mitt största mål för månaden skrev jag inte om, och det var körkortet. Jag ville inte skriva om det och skapa en massa press, och som ni kanske gissar eftersom jag skriver om det så tog jag det! Jag tror nog att de flesta som bryr sig redan vet, men en sådan här sak är alltid trevlig att ropa ut i vida världen.

Jag har lite dåligt samvete för egentligen ska jag läsa en text om folkhemmet och samla en massa källor egnahems-rörelsen. Som sagt abi. Måste förbereda stommen till två maffiga föredrag, ett som ska hållas i slutet av maj (ingen vila! inga sköna lugna veckor i slutet på min skoltid att hänga i parker nej). Försöker inte tänka på hur mycket arbete som väntar.

Och arbetsprover. hehehe. Antagning.se stänger visst den 15 april. Skynda skynda.

Och bloggen. Jag känner mig lite trött på äppelstugan, samtidigt som det är ett kärt barn. Lösningen stavas förändring. Jag övervägde att byta till wordpress, experimenterade lite, men jag ogillar verkligen att man inte kan ändra i html, mallarna där känns väldigt restriktiva. Halva det roliga med blogg är ju att få leka runt med designen (ha tålamod med mitt ständiga ändrande, jag är i en experimentell fas. Stress, som sagt). Så jag stannar nog kvar här. Jag funderar väldigt mycket dock på att ändra namn. Äppelstugan var ju till för ett skol-projektarbete, men det känns inte riktigt som att det passar till vart jag vill ta bloggen idag. Är "Sophie Jungkvist" för narcissistiskt? Fast det är ju Sophie Jungkvist som bloggar, det kommer man ju inte ifrån.

___
___

A little april update. The biggest news is that one and a half week ago, I took my drivers licence! Apart from that, things are pretty much the same, I have tons of studying ahead for the german graduation exams at my school (makes me feel like harry potter studying for his OWLS. Oral exams are otherwise pretty extinct in sweden). My fingers itch to mess around with my blog, I feel like changing the name to suit how I will use it in the future. I'm also writing this tiny translation in english (as you very obviously can see). I started writing my blog in swedish as a part of a school project, but considering I do 70% of my thinking in english, I wonder if I shouldn't write in english sometimes too. The google translate option is anyway rather appalling. I'm in something of a experimental phase, so I'm testing this out. Tell me if it is to any use for you! Or are my translations utterly redundant?