Sidor

söndag 19 april 2015

den (fullbordade) ofullbordade





Jag vill gärna vara den som gör alla julklappar själv. (Vänta nu, tänker ni, varför skriver hon om julklappar nu. Men det kan väl vara skönt efter alla påskkycklingar där ute (ok kanske inte men struntsamma)). I alla fall, detta brukar jag komma på sådär den första december, så då får inte alla hempysslade presenter. Istället satsar jag på en present (eller fyra). I år var det pappas år. Dock bör tilläggas att jag började innan 1. december och blev klar något efter den 24:e. (Men jag var inte väldigt sen, här är det bara inlägget som blev klart först i april).

Jag hade köpt en sats från fingerfärda på symässan för något år sedan. Mönstret heter den ofullbordade, eftersom den är tagen från en 1800-tals dyna som inte blev färdig.
Det är nästan samma stygn på hela kudden, klyvsöm, som är lätt att arbeta med och ganska förlåtande. Mycket lättare än den plattsöm som användes på mitt första projekt. Kudden tog tid, men inte evigheter, om man tänker på de andra motiven som finns där ute. Så är du nybörjare och är sugen på yllebroderi så kan jag verkligen rekommendera.
Det är väldigt vilsamt att brodera, på samma sätt som att sticka (fast man måste titta ner oftare när man broderar.) Timingen med det här inlägget är kanske inte perfekt, yllebroderi känns som en väldigt höstig/vintrig sak att göra, men jag orkar inte vänta till semptember för att visa.



Jag såg inte att det följde med ett svart bakstycke, så jag köpte ett vinrött ylletyg på nk att ha bak. Men jag tycker om det så här ändå. Det svåraste med hela kudden var nog att sy ihop den. Sybeskrivningen hade kunnat vara mer utförlig, så för att få på det blå bandet på kanten så fick jag improvisera och tänka lite själv. Men det där bandet är ju inget krav, och om man inte orkar kan man ju faktist skippa det och sy ihop som en vanlig kudde. Det blev precis lagom mycket nk-tyg över till en till kudde. Är väldigt nöjd med båda! Fast stoltast över den första, då.

___
___

I embroidered this cushion as a christmas present for my father. It is a embroidery set from the company "fingerfärda". I loved embroidering this, it was very calming during the dark winter months (although we could talk about my thoughts on the lack of (day)light...). It wasn't particularly difficult (except for sewing on that blue border, which caused me to tear out some hair). But the blue border can be omitted, and in that case I'd definetly recommend to any eager beginner.
In any case, I'm very happy with the result, it's always that wonderful feeling when you've made something and feel like swaggering around so proud of yourself ;)